2013. március 5., kedd

Szilvásgombóc és mákos nudli

Nagyon hiányzik a dédim és a főztje, leginkább a mákos nudli, vagy ahogy mi neveztük: frukó :) Megpróbáltam utánanézni a neten, főleg a szlovák receptgyűjteményekben, de szerintem csak a dédnagymamám tudná megmondani, hogy hogy készül. De a hiányt pótolni kell, főleg ha a gyomor is korog, ezért döntöttem egy krumplis változat mellett.
Viszont ez a mennyiség hatalmas adag lett volna egy embernek, igy feleztem az alapanyagokat.

Mákos nudli

500 g burgonya
200 g daraliszt

1 tojássárgája
viz
120 g mák
70 g porcukor
50 g vaj

A megmosott burgonyákat héjastul megfőzzük. Meghámozzuk és a kis lyukú reszelőn finomra reszeljük. Megsózzuk, hozzáadjuk a lisztet, szükség szerint vizet és kemény tésztává gyúrjuk, amelyet 20 percig pihenni hagyjuk. Utána a tésztát néhány részre osztjuk és mindegyiket henger alakúra sodorjuk, kb. 1 cm vastagra és darabokra osztjuk. Nudlivá sodorjuk őket, amelyet sós vizben megfőzünk nagyobb mennyiségekre osztva. Néha fakanállal megkeverjük a vizet, hogy a nudlik ne ragadjanak az edényhez. Ezalatt ledaráljuk a mákot és elkeverjük a porcukorral. A megfőzött nudlikat leszűrjük és meglocsoljuk olvasztott vajjal és megszórjuk a porcukorral elkevert darált mákkal.




Készitettem mellé szilvásgombócot is, ha már elővettem a fagyasztóból néhány kimagozott szilvát. Friss szilvával jobb lett volna, viszont téli időszak lévén nem terem a kertben a szilvafa, pedig jó lenne! :)))))))))))

Szilvásgombóc

25 dkg főtt áttört burgonya
12 dkg kimagozott szilva
10 dkg liszt
3 dkg margarin
2 dkg zsemlemorzsa

őrölt fahéj
cukor

A megmosott burgonyát héjastul főzzük meg. A főtt burgonyát óvatosan hámozzuk meg. Törjük át és hűtsük ki. Ha langyos már, adjuk hozzá 8 g margarint, a csipetnyi sót és 8 dkg lisztet. Gyúrjuk alaposan össze. Ne maradjanak benne burgonyadarabok.
2 dkg liszttel megszórt deszkán vagy nyújtólapon nyújtsuk ki kb. 5 mm vastagságúra a tésztát, és vágjuk fel 6x6 cm-es négyzetekre. Minden négyzet közepére tegyünk egy szilvát, szórjuk meg fahéjas cukorral. A sarkukat hajtsuk össze, és a tenyerünk segitségével gombóccá formáljuk őket.
Tegyünk fel egy edényben vizet forrni, és adjunk hozzá egy csipetnyi sót. Ha felforrt a viz, tegyünk bele annyi gombócot amennyi kényelmesen elfér. Hagyjunk egy kis helyet, hogy a szűrőkanál segitségével könnyen ki tudjuk venni a megfőtt gombócokat. Miután még egyszer felforr a viz, és a gombócok a felszinre emelkedtek, még kb. 4-5 percig főzzük őket.
Közben a 22 g margarint olvasszuk meg egy lábasban és szórjuk rá a zsemlemorzsát. Fahéjjal és cukorral is megszórhatjuk. Piritsuk meg a zsemlemorzsát, gyakran kevergetve!
Ha megfőttek a gombócok, szedjük ki a zsemlemorzsára és kb. 3-4 percig pihentessük, mielőtt beleforgatjuk, igy nem fognak szétesni.
Fahéjas porcukorral megszórva is tálalhatjuk.
Szilva helyett használhatunk sűrű szilvalekvárt, sárgabarackot vagy meggyet is.

Ronda, de finom lett :D



Éjjel rájártam a darált mákra, amelyet porcukor helyett kristálycukorral kevertem össze. Előbb csak önmagában ettem (hasfájás ide vagy oda), majd belehempergettem pár darab gombócot is :) Jelentem, szerencsésen túléltem az éjszakát! :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése